|
||||||||
Bij zangeres en songschrijfster Peggy James uit Milwaukee, Wisconsin zijn blijkbaar grote verbouwingswerken aan de gang en ze meldt ons op haar nieuwste plaat dat de verf bij de schilderwerken nog nat is en nog even zal moeten drogen, bijvoorbeeld gedurende de bijna één uur durende speeltijd van haar twaalf nummers tellende nieuwe album “Paint Still Wet” dat binnen twee weken officieel op de platenmarkt zal worden losgelaten. Haar Americana-liedjes worden gevormd door een mix van bluegrass-, country-, folk- en rockmuziek waarop ze haar uit het leven gegrepen songteksten pleegt te zingen. “Paint Still Wet” is al haar vijfde soloplaat na debuutalbum “Help Me Out”, “Crossroad Moment”, “Joan Of Arc” en “Nothing In Between” dat ik in juli 2018 voor ‘Rootstime’ mocht recenseren. Deze nieuwe cd werd net als zijn voorganger geproduced door multi-instrumentalist Jim Eannelli die hier ook het gitaarwerk op akoestische, elektrische en basgitaar voor zijn rekening neemt en autoharp speelt op twee songs en drums op drie andere tracks. Het overige drumwerk werd overgelaten aan John Calarco en Victor Span, terwijl enkele andere instrumentalisten uit Milwaukee een bijdrage afleveren aan één of twee songs op “Paint Still Wet”. Peggy James schreef teksten en muziek voor alle twaalf nummers op deze plaat en dat ze daar wel een behoorlijk grote portie kaas heeft van gegeten kunt u bij het beluisteren van elke song vaststellen. Albumopeningstrack “Let’s Fly Away” is een zacht liefdesliedje dat de luisteraar uitnodigt om met Peggy James mee te vliegen doorheen haar nieuwe songs op deze plaat, terwijl Anna Vafai mooi op viool speelt en Lil’Rev (aka Marc Revenson) ukelele en mondharmonica toevoegt aan de muziek bij dit nummer. Wij vliegen dan ook graag mee naar het liedje “Wiser”, de volgende prachtsong op “Paint Still Wet” en meteen opgevolgd door nog zo’n kuitenbijter met het catchy popliedje “Holdin’ Hands”. Het viel ons tijdens de beluistering van dit album op dat de stem van Peggy James nogal sterk lijkt op die van ‘The Walkabouts’-zangeres Carla Torgerson en dat wil eigenlijk ook zeggen dat we daar zeer veel van houden: warm, loepzuiver en glashelder. De Spaanse gitaarmuziek van Daryl Stuermer (van ‘Genesis’ en ‘Phil Collins Band’) brengt ons vlekkeloos bij één van de mooiste songs op deze plaat: “San Antone” is muzikaal ‘outstanding’, prachtig gezongen en een liedje dat van ons om het uur opnieuw mag worden gespeeld. Dat geldt eigenlijk ook wel voor het volgende nummer “Can’t Do Lonely Anymore”, een jazzy song die tijdloos klinkt en begeleid wordt door knap werk op gitaar en piano, gespeeld door gastmuzikante Connie Grauer. “Paint Still Wet” is weer zo’n plaat waarbij het aartsmoeilijk zal zijn om een ietwat zwakkere song te ontdekken, want ook “Sailor Knots”, “Lighter Than A Feather”, het heerlijke catchy “Nothin’s The Same” en het muzikaal knap in elkaar stekende “Scarlet And Gold” zijn stuk voor stuk topsongs. Ook zeer vermeldenswaardig is het beklijvende verhaal in “Fallen Star” over een man wiens glorie snel is gaan tanen en die nu als thuisloze in de straten van San Diego is beland. Het vorige album “Nothin’ In Between” uit 2018 van Peggy James werd toen al geëvalueerd als een prachtplaat, maar dit nieuwe album “Paint Still Wet” willen we toch nog een categorie hoger klasseren. Deze plaat en alle songs die er op staan hebben alles in zich om een ‘all-time classic’ te worden. Wij zouden deze zingende nachtegaal dan ook eens heel graag willen uitnodigen om zo snel mogelijk in onze contreien enkele live optredens te komen geven. Vandaar nu al onze plechtige belofte dat we op de eerste rij in de concertzaal zullen staan om optimaal van al die mooie liedjes te kunnen genieten. (valsam) |
||||||||
|
||||||||